
Olle Sjölin, grundare Larmify, hjälper dig pruta på larmet.
Misstänker du att ditt hyrlarm hemma kostar mer än det borde?
Då har du förmodligen rätt. Men med Larmifys prutskola kan du komma ner till ett rimligt pris.
Vi på Larmify har det senaste året pratat med hundratals hyrlarmskunder.
Bilden är tydlig: Många betalar onödigt mycket för sina hyrlarm. Månadsavgifter på 600-800 kr är vanliga. Och då pratar vi hemlarm som kan vara 8-10 år gamla eller mer. Dessutom kommer ofta årliga prishöjningar, inte sällan märkligt höga både procentuellt och i kronor.
Många vet att det går att pruta på månadsavgifterna på hyrlarm. Även om de ofta höjs snabbt igen. De som förvånat oss under året är nivån på hur mycket det verkar kunna gå att pruta. Halva priset och eller ännu mer är inte ovanligt. Till och med gratis under antal månader har vi stött på. Särskilt om du varit trogen kund länge.
Vi på Larmify vill hjälpa dig att hitta rätt pris.
Oavsett om du har ett hyrlarm sedan länge, eller funderar på att installera ett nytt, har vi samlat de bästa tipsen för att drastiskt sänka dina månadskostnader och undvika de vanligaste fällorna.

🏠 För befintliga kunder med hyrlarm (särskilt trogna långtidskunder)
-
Den Gyllene Regeln: Säg upp ditt hemlarm. Detta är den enskilt mest effektiva åtgärden.
-
Hamna hos "Win-Back" Teamet: Efter uppsägningen har du normalt 3-4 mån uppsägningstid. Du hamnar då hos retention-teamet som verkar ha mandat att ge högre rabatter än vanliga kundtjänst.
-
Spela spelet: De kommer gradvis erbjuda bättre och bättre villkor under den långa uppsägningstiden. Vänta tills sista dagen.
-
Lås priset (Om erbjudandet är bra): Om du accepterar det sista, bästa erbjudandet, begär att de låser priset minst ett år, helst mer. Annars är risken att de snabbt höjer igen. Särskilt om du får “rabatt” mot ett ordinarie pris en viss tid.
- Ha koll på tiden: Sätt en påminnelse i kalendern för när den går ut, så du kan säga upp abonnemanget igen om du är missnöjd med nya priset. Och börja om.

🛍️ För dig som ska köpa nytt larm
-
Acceptera aldrig första erbjudandet: Speciellt inte från dörrförsäljare. Priset kan ofta börja mycket högt (15-20 kkr) för ett ganska basic larm men sänks gradvis om du visar ointresse.
-
Låt säljaren "rådgöra priset med chefen": Ett gammalt säljknep tycks vara att ringa sin chef och be om lov till ett lägre pris. Låt "teatern" rulla (gärna mer än en gång) för att få ner priset ytterligare.
-
Undvik bindningstid om det går: En bindningstid på tex 2 år och med 3 mån uppsägningstid innebär 27 månader innan du i praktiken kan göra något. En lång tid om man är missnöjd med tjänsten. En kortare bindningstid att du tidigare kan "säga upp" och börja förhandla pris vid eventuell höjning eller annan oväntad merkostnad som uppkommer.
- Ta alltid in fler offerter: Skriv aldrig på något vid första mötet. Diffusa erbjudanden som "bara gäller idag" blir ofta bättre, eller åtminstone inte sämre, imorgon.
PSSST: Gillar du inte att pruta eller har tröttnat är du också alltid välkommen till oss. Vårt pris 199 kr/mån gäller för alla. Utrustningen väljer du själv och betalar separat. Läs mer här.



















