Plötsligt kostade larmet över 600 kronor per månad.
Då kontaktade han Larmify och fick istället en månadskostnad på 199 kr.
- Bytet var jättelätt att göra, säger Jonny Rolf.

Han flyttade in i villan i Staffanstorp redan som 24-åring. Nu har över 30 år gått och Jonny har fått sällskap i de lummiga kvarteren av sambo och två barn.

- Jag gillar Staffanstorp. Här finns både villor och landsbygd. Det har lite prägeln av en sovstad och vi har nära till Malmö, Lund och Köpenhamn. Här bor många danskar som pendlar, berättar han.

Familjen uppfattar kommunen som trygg men valde ändå att skaffa ett larm. En bekant tipsade om ett av de stora larmföretagen och Jonny blev nyfiken.

Jag förstår inte hur det kunde bli över 600 kronor per månad. Själv har jag inte gjort några ändringar. De stora larmföretagen har blivit för mäktiga.

- Jag blev lockad av att det inte var en startkostnad. Och då presenterades också en månadskostnad som var okej. Så det var enkelt att hoppa på. De kom hit och installerade och sedan började det.

Ett par år senare sitter han vid köksbordet med räkningen framför sig och kliar sig i huvudet.

- Jag förstår inte hur det kunde bli över 600 kronor per månad. Själv har jag inte gjort några ändringar. De stora larmföretagen har blivit för mäktiga.

Det visade sig att bolaget hade höjt Jonnys räkning successivt. Han började därför söka efter alternativ.


- Först hittade jag en lokal leverantör som ville göra en fysisk kabelinstallation. Det skulle kosta 50 000 kronor. En annan ville att jag skulle betala 30 000 kronor. Det är jätteinvesteringar för ett vanligt hem, tycker jag. Inte bor vi så stort heller.

Efter fortsatta efterforskningar stötte han på Larmify. Han såg erbjudandet och pratade med grundaren Olle Sjölin som förklarade att plattformen bygger på en färdig, nordisk lösning som prövats i många år, bland annat i Norge. Därför kan man hålla låga kostnader.

- Det var inte så flashigt och vräkigt. Det kändes genuint.

Jag blev helt galen. Hur kunde det finnas en möjlighet att sänka priset så kraftigt? Det innebär att jag har betalat ett överpris i många år.

Han ringde för att avsluta det gamla larmet. När svaret kom i telefonen blev Jonny först paff.

- De sa att jag kunde fortsätta till samma månadskostnad som Larmify. De var alltså beredda att sänka med 400 kronor per månad. Jag blev helt galen. Hur kunde det finnas en möjlighet att sänka priset så kraftigt? Det innebär att jag har betalat ett överpris i många år.

Han accepterade det lägre priset men sade sedan upp larmet för att byta till Larmify.

- Vet du vad de gjorde då? Då gick de tillbaka till det gamla månadspriset eftersom jag sagt upp avtalet. Jag förstår inte hur de tänker. De smutsar ner sitt namn för några hundralappar. Skapar dåligt rykte och ett dåligt avslut.

Det är jättelätt att använda. Min son, som är 11 och bär egen husnyckel, har lärt sig att larma av och på själv.

Hur gick det att installera Larmifys lösning?

- Jag fick plocka ner det gamla larmet och det tog lite tid. Själva installationen är väldigt enkel. Det följer med instruktioner men det behövde jag knappt. Larmify har hela tiden varit snabba med att återkoppla om jag haft frågor.

Hur är din upplevelse av larmet hittills?

- Fantastiskt. Det är jättelätt att använda. Min son, som är 11 och bär egen husnyckel, har lärt sig att larma av och på själv.

- Jag gillar också appen där man får koll på temperatur och ser när dörrar och fönster stängs. Sånt gillar jag som jobbar i fastighetsbranschen.

Nu har Jonny Rolf beställt sitt andra larm av Larmify.

-  Vi håller på med ett bygge på tomten, ett komplementshus där jag beställt ett separat larm av Larmify. Så ja, jag är jättenöjd.

 

Jonnys val av lösning från Larmify

Centralenhet

Manöverpanel

Smart Siren

2 st Dörr och fönstersensorer

2 st Rörelsedetektorer

2 st Smarta brandvarnare

Dekal och skyltpaket